SYY

Vaasa, Lemonsoft Stadion

Akatemia ViFKn vieraaksi!

Akatemia ViFKn vieraaksi!!!

Akatemian miesten joukkue matkustaa lauantaina ViFKn vieraaksi Vaasan Lemonsoft Stadionille. Ottelu tarjoaa todella herkulliset ennakkoasetelmat, sillä molemmilla joukkueilla on isoja panoksia pelissä. ViFK pelaa vielä paikasta Ykkösen nousukarsintoihin, jotka häämöttävät vaivaisen 3 pisteen päässä, kun taas edellisellä kierroksella sarjaykköseksi ponkaissut Akatemia puolustaa omaa sarjasijoitustaan takanaan pisteen päässä vaanivia OLSa ja FCV:tä.

Viiden viimeisen pelin kuntopuntari näyttää ViFKn osalta 2 voittoa (2-3 OTP, 0-3 JBK), 2 tasapeliä (1-1 GBK, 3-3 Elo), sekä 1 tappiota (0-5 OLS). Maalintekovoimaa kotijoukkueelta löytyy, sillä Xhosa Shkelqim (8 maalia) ja edellisen pelin korttitilin täyttymisen vuoksi huilannut Jyri Kiuru (6 maalia) tietävät kyllä, miten palloa pistetään rysään. ViFK on kärsinyt tulosten epätasaisuudesta isoveljensä VPSn tavoin, sillä tappiot ovat tulleet putkissa, jotka sitten ovat pudottaneet joukkueen tulostasoa sarjataulukossa. Joukkue oli ennen pelikauden alkua yksi suosikeista kärkisijoituksille, eikä nousu sinne ole vielä lainkaan mahdotonta.

Vierasjoukkue Akatemian tuloskunto on tulikuuma, sillä viisi viimeistä peliä ovat tuoneet täydet kolme pistettä jokainen. Saldo 3-0 OLS, 1-2 JBK, 2-0 Elo, 0-2 Hercules, 3-0 Kraft ovat kelpo taidonnäyte keltamustalta joukkueelta ja siitä oikeutettu paalupaikka lohkossa, kun pelejä on takana 16 kierrosta. Kuitenkin neljännes peleistä ja 18 pistettä on jaossa, joten valmista ei vielä todellakaan ole, sen tiedostaa Mikael Pulkkinen Akatemian valmennustiimistäkin; "Meillä on todella komea saldo takana ja pelimme on mennyt oikeaan suuntaan. Kuitenkin töitä riittää tehtäväksi asti, emmekä voi tuudittautua tähän olotilaan, vatsa ja mieli eivät ole kylläisiä. Edellinen peli OLSa vastaan oli hieno taidonnäyte, sillä siinä pelissä moni pelaajamme otti ison stepin ylöspäin, kun mukanamme oli muutama kokenut kaveri. Nyt kuitenkin jokaisen pitää ymmärtää, että omalla panoksellaan, oli mukana keitä tahansa, voi nostaa itsensä ja joukkueen pelaamisen tasoa. Koko joukkueen sitoutumiseen olen erityisen ilahtunut, siihen miten autamme kaveria kentällä ja olemme valmiita tekemään lujasti töitä. Jokainen peli on oma tarinansa ja nyt sellaisen aika on Vaasassa. ViFK lähtee isosti haastamaan meidät ja meidän pitää olla siihen valmiita."

Akatemian maalintekovoima on jakaantunut useamman pelaajan kesken ja viime pelissä onnistuivat kertaalleen Saif Joseph (3 maalia), Sonosi Daldum (3 maalia) ja Eero Kirjavainen (4 maalia). Lisäksi Aatos Tuunanen (5 maalia) ja Niko Kivijärvi (7 maalia) ovat tehoilleet eniten. Keltamustat ovat onnistuneet pitämään oman maalinsa puhtaana 8 kertaa kauden peleistään ja kevätkierroksella pisteet jäivät Akatemiallw 2-0 lukemin Niko Kivijärven ja Myan Dootin maaleilla.

ViFK - KuPS/Akatemia LA 2.9 klo 16.00 Lemonsoft Areenalla.

Akatemian seuraava kotipeli on LA 9.9 tai SU 10.9 OTPta vastaan. Ajankohta selkiytyy Veikkausliigan runkosarjan päätyttyä.

Akatemiajoukkueiden yhteistyökumppanit

Tilastot