LOK
KuPS Akatemia Miehet, Karsinta Miesten Ykköseen

KuPS Akatemia - Atlantis FC  0 - 3

Kuopio, Väre Areena TN

​KuPS Akatemia Ykkösen karsintoihin!

Akatemia Ykkösen karsintoihin!!!

Akatemian miehet selvittivät Kakkosen C-lohkon runkosarjan sijalle 4. joka tiesi mahdollisuutta päästä Ykkösen karsintoihin. A-, B- ja C-lohkojen joukkueista lohkovoittajat ja paras lohkokakkonen selvittivät tiensä Ykkösliigan karsintoihin. Ykkösliigan voittajaparit jatkavat karsintojaan Ykkösliigaan ja häviäjät selviytyvät Ykköseen pelikaudelle 2024. Toiseksi paras lohkokakkonen nousi suoraan Ykköseen. Sijalle 3-5, sekä kolmanneksi paras lohkokakkonen pelaavat kaksi-osaiset karsintapelit Ykköseen. Häviäjät jatkavat kaudella 2024 Kakkosessa. Otteluissa ei ole vierasmaalisääntöä.

Ensimmäinen osaottelu KuPS Akatemia vs Atlantis FC (Hki) pelataan su 15.10 klo 17.00 Väre Areenalla

Muut karsintaparit
Ykkösliigan karsintapelit
JIPPO vs OLS
PK-35 vs EPS

Ykkösen karsintapelit
FC Vaajakoski vs PKKU
HJK Klubi 04 vs TamU
Ilves-Kissat vs ViFK
RoPS vs Reipas
KuPS/Akatemia vs Atlantis FC (SU 15.10 klo 17.00 Keskuskentän Väre Areena / SU 22.10 klo 15.00 Algeco Areena Helsinki)

Akatemia avaa Ykkösen karsinnat Keskuskentällä!!!

Akatemian miesten joukkueen pelikautta 2023 on jäljellä kahden todella maukkaan ottelun verran. Joukkue sijoittui lopulta Kakkosen C-lohkon sijalle 4., joten tiedossa ovat kutkuttavat karsintapelit Ykköseen pelikaudeksi 2024. Vastaan saapuu Kakkosen B-lohkoa kesän pelannut Atlantis, joka sijoittui lopulta omassa lohkossaan myöskin sijalle 4.

Atlantiksen pelikauden 22 ottelusta se kirjasi 13 voittoa - 2 tasapeliä - 7 tappiota, maalisuhteella 54–30, pisteitä 41. B-lohkossa käytiin lopulta tiukka taistelu 1.sijasta, jonka vei lopulta EPS 48 pisteellä ennen 46 pisteen FC Jazzia. Atlantis oli läpi kauden Ykkösen karsintapaikoilla ja mm. pelikauden avauksessaan joukkue peittosi FC Jazzin kotonaan peräti lukemin 6–1. Maaleja peleissä nähtiin paljolti ja usein Atlantis nämä maalintekokilpailut veivätkin nimiinsä. Ahkerimmin verkkoa heiluttelivat Nigerian passin omaava, lukuisia kausia Suomessa pelannut Ibekwe Chijioke (10 maalia), Charles Katashira (8 maalia), sekä 7 maalin Mohammed Bekhedda ja Konan Kouakou. Atlantis on seura yhteisönä todella mielenkiintoinen, omanlaisensa. Joukkue toimii tärkeänä osasena maahanmuuttajataustaisille pelaajille, joilta löytyy luontaista pelaamisen taitoa. Atlantikselta löytyi kuluneella kaudella kaksi joukkuetta Kakkosesta, sillä Atlantis/Akatemia esiintyi A-lohkossa. Joukkue pystyi vaihtamaan pelaajiaan aina syyskuun alulle saakka joukkueiden kesken, jonka jälkeen saman sarjatason joukkueet piti lukita itsenäisiksi joukkueikseen. Sama sääntö pätee taustahenkilöitäkin, joten on mielenkiintoista nähdä, keitä kentällä ja vaihtopenkillä tullaan Kuopiossa ja Algeco-Areenalla näkemään. Se on selvää, että tilanteita tullaan näkemään paljon seuraavina 180 minuutilla lisäaikoineen, kun joukkueet kohtaavat viikon sisällä kahdesti toisensa.

Atlantiksen loppukauden pelit sujuivat karsintapelejä odotellessa, tuloskuntoisesti samankaltaisesti kuin Akatemiallakin. Kuuden viimeisimmän pelin saldona oli 2 voittoa (1-4 Ilves/2 ja 0-2 TamU), sekä 4 tappiota (0-1 EPS, 2-1 FC Jazz, 1-2 GrIFK, 1-0 HJS).

Atlantis ja Akatemia ovat kohdanneet aikaisemmilla pelikausilla. Viime kaudella joukkueiden pelatessa samaisessa A-lohkossa. Tällöin Atlantis oli niskan päällä joukkueiden keskinäisissä peleissä, joten haastajina kuopiolaiset ottelupariin lähtevät. Kauden 2022 peleissä Atlantis vei voitot 0–2 ja 1–0 lukemin. Viime kauden joukkueesta Akatemian mukana ovat Eemil Räsänen, Samu Koistinen, Saif Joseph, Paulus Tuomainen ja Okko Nenonen. Kaudella 2021 joukkueet päätyivät samaisessa A-lohkossa Atlantiksen voittoon 4–0, sekä tällöin kuopiolaisten ainokaiseen pisteeseen helsinkiläisiä vastaan, 1–1. Maalista vastasi muuan Luukas Kosunen. Ottelu pelattiin melkeinpä päivälleen 2 vuotta sitten, 17.10.2021.

Juho Neuvonen Akatemian valmennustiimistä kommentoi otteluparia; "Todella mielenkiintoinen ottelupari, kuten muutkin parit ovat. Saimme pelikauden päätteeksi lisää kaksi todellista herkkupalamatsia, joten ei voi valittaa. Nämä ovat hienoja mahdollisuuksia meille koko organisaationa nähdä, miten pärjäämme haasteissa Etelä-Suomen jengiä vastaan. Atlantis osaa todellakin pelata hyvää futista ja sieltä rykelmästä löytyy todella taitavia yksilöitä. Emme voi keskittyä liikaa yhteen pelaajaan, sillä ratkaisijoita on laajalla rintamalla. Meidän on oltava keskittyneitä koko pitkän ottelusarjan ajan ja luottaa omaan tekemiseemme. Osaamme mekin futista pelata ja ansaitusti olemme oman karsintapaikkamme saaneet. Lähtökohtana meillä oli turvata aikaisessa vaiheessa Kakkosen sarjapaikkamme, jonka tavoitteen täytimmekin hyvissä ajoin. Siitä sitten teimme uusia tavoitteita ja nyt olemme tässä vaiheessa. Pelkästään nämä kaksi peliä eivät määritä meidän kokonaiskuvaamme hyvästä kaudestamme, vaan tämä on osa tarinaa, joka jatkaa omaa matkaansa, ovat tulokset mitkä hyvänsä. Toivottavasti saamme molempiin peleihin hyvin yleisöä paikan päälle ja sitä kautta flowta pelaamiseemme. Nyt kannattaa ehdottomasti tulla paikan päälle kannustamaan kaupungin poikia!! Olemme koko KuPS-organisaationa pystyneet pelaamaan syksyisin mitali- ja mestaruuspelejä, nyt mekin saimme Akatemiana oman "mestaruusmatsimme", aivan huikeaa!!! Nautitaan näistä matseista, oli tulos mikä hyvänsä!!!"

Ykkösen 1. karsintaottelu;

KuPS/Akatemia vs Atlantis FC SU 15.10 klo 17.00 Keskuskentän Väre Areenalla!!!

BANZAI!!!

Ottelun kuvaa suorana Livekset, klikkaa suoraan lähetykseen su 15.10. klo 17.00 logosta.

Akatemiajoukkueiden yhteistyökumppanit kaudella 2023

Tilastot