LOK
KuPS Akatemia Miehet, Miesten Kakkonen

KuPS Akatemia - FC Vaajakoski  1 - 2

Kuopio, Väre Areena TN

Miesten Akatemia taipui tappioon kovan taistelun jälkeen!!

Sunnuntaina pelattiin Keskuskentällä Järvi-Suomen brunssiderby KuPS/Akatemian ja FC Vaajakosken kesken jo klo 11.30 alkaen. Ottelun aikainen alkamisaika johtui iltapäivän Naisten Suomen Cupin finaalin (klo 15), sekä Veikkausliigan (klo 18) pelin vuoksi. Näin ollen Akatemia halusi rauhoittaa pelikentän illan peliä varten valmiiksi, sekä kunnioittaa oman seuransa Naisten hienoa pelipäivää.

Puolenpäivän pelissä kohtasivat kaksi todella pelaavaa joukkuetta, joiden pelifilosofia muistutti pitkälti toisiaan. Kevätkierroksen pelissä päädyttiin 1-1 lukemiin ja kovin tasaista peli oli tänäänkin. Avausjaksolla vieraat pyrkivät iskemään keltamustien puolustuksen selustaan ja näin saivatkin luotua muutaman laadukkaan maalipaikan. Kuitenkin parhaalla tontilla Matias Sarlinilla oli vielä unihiekkaa silmissä miehen sutiessa pallosta ohitse. Loput paikat hoiteli Miilo Pitkänen varmasti maalillaan. Akatemian puolustuksessa aloitti keskustassa Eemil Räsänen -- Tatu Hukkanen ja parivaljakko olikin pelissä todella hyvin mukana.

Toiselle jaksolle kotijoukkueen valmennus oli hieman pakotettu tekemään vaihtoja, jotta pelaajien pelikuormaa saatiin tasattua. Severi Vielma pelin jälkeen; "Osalla pelaajistamme on pelikuormaa tullut siten, että joudumme hiukan rajaamaan sitä, vaikka pelaajat eivät itse siihen kovin halukkaita olekaan. Kuitenkin juoksuvoimamme alkaa kärsimään, kun tossut eivät ole kulkeneet aivan alkukauden malliin. Meillä pelaajisto liikkuu kolmen joukkueen kesken. Tämä on kuitenkin normaalia kehitystä ja meidän pitää osata reagoida siihen. Hieman samat haasteet tässä ovat toisillakin toimijoilla, johon saamme kyllä kehitystä ensi kaudella. Toimisto tekee todella lujaa ja hyvää duunia, jotta hommat kehittyvät. Maltti on nyt valttia ja pikavoittoja näistä ei jaeta. Kuitenkin saamme ensi viikosta lähtien hieman kevennystä tilanteeseemme, kun junioreiden sarjat loppuvat ja saamme pelattua pelkästään Akatemian pelejä."

Ottelun avausmaali syntyi toisen jakson alulla, jossa keltamustien puolustukselle tapahtui ikävä pelitapaturma. Epäonnistunut haltuuntotto, johon iski cobramaisesti FCVn Miska Verkko. Pienehköstä kulmasta lähtenyt sijoitus upposi Miilo Pitkäsen jalkojen välistä kotijoukkueen rysään, 0-1 53 min. FCV sai maalistaan peliinsä virtaa ja paine kotijoukkueen maalille kasvoi. Tämän hyödynsi kentälle hetkeä aikaisemmin saapunut Jimi Saarikko. Hieman epätasapainossa ollut kotijoukkueen kenttätasapaino ja Saarikon röyhkeä nousu maalipaikalle päättyi mahtitykitykseen vasempaan etuyläkulmaan, 0-2 79 min. Kotijoukkueen kavennus tuli valitettavan myöhään, kun lisäaikaa oli pelattuna jo 4 minuuttia. Tällöin pitkän tauon jälkeen kentille palannut Tuukka Partanen löysi Matias Siltasen, jonka laukaus upposi puolustuksen kautta takakulmaan, 1-2 90+4 min.

Voitollaan FCV nousi sarjakärkeen pisteen erolla OLSn. Akatemia säilyi sarjassa sijalla 3. Viimeisellä runkosarjan kierroksella ratkaistaan Akatemian ja RoPSn kesken sijat 3. ja 4. Akatemian Ykkösen nousukarsintapelit pelataan 14.10 ja 21.10 ja peli-ohjelma selviää 9.10. Eli vielä kerran kuluvalla kaudella päästää nauttimaan Akatemian otteista Keskuskentällä.

KuPS/Akatemia; Miilo Pitkänen, Samu Koistinen, Eemil Räsänen, Tatu Hukkanen(53 min Niklas Savander), Paulus Tuomainen(53 min Zakaria Osman), Matias Siltanen(v), Joni Kivijärvi, Eero Kirjavainen(v)(75 min Tuukka Partanen), Lenni Paasisalo(62 min Eliel Seppänen), Myan Doot(46 min Saif Joseph), Niko Kivijärvi.

Vaihdossa; Juho Saarelainen, Luukas Kosunen.

FCV; Antto Mikkonen, Niilo Pirttinen(v)(57 min Juuso Sarkkinen), Joona Rönkä(v)(84 min Lauri Suutarinen), Hugo Halonen, Saboor Salim(57 min Antti Voutilainen(v)), Rasmus Häkkinen(57 min Jimi Saarikko(v)), Miska Verkko, Santeri Suutari, Lennart Voikar, Matti Liimatainen, Matias Sarlin(73 min Lauri Rutanen).

Vaihdossa; Santtu Toivari, Veikko Janhunen.

KuPS/Akatemia - FCV 1-2, (0-0).

53 min 0-1 Miska Verkko

79 min 0-2 Jimi Saarikko

90+4 min 1-2 Matias Siltanen (Tuukka Partanen)

Akatemiajoukkueiden yhteistyökumppanit kaudella 2023