VALMENNUSLINJA

3. VALMENTAJA

2. VALMENTAJAKOULUTUKSET

”Kehitys loppuu tyytyväisyyteen”

Jalkapallo kehittyy lajina jatkuvasti eteenpäin, sekä myös tutkittua tietoa pelin vaatimista ominaisuuksista on tarjolla koko ajan enemmän. Tämän vuoksi myös valmentajien on pyrittävä jatkuvasti kehittämään omaa osaamistaan ja saamaan uusia näkökulmia omaan toimintaan. KuPS ry:ssä pyritään vastaamaan lajissa tapahtuvaan kehitykseen tukemalla ja tarjoamalla valmentajille koulutuksia seuran sisäisesti, sekä ulkopuolisia koulutuksia hyödyntäen.

1. SEURAN SISÄISET KOULUTUKSET

VALMENTAJAKERHOT

Valmentajakerhot ovat valmennus-, harraste -ja junioripäällikön johdolla tapahtuvia koulutuksia. Valmennuspäällikkö vastaa U12-U20 kilpajoukkueiden valmentajakerhoista, harrastepäällikkö U12-U17 harrastejoukkueiden valmentajakerhoista ja valmentajakerhot U11 ikäluokasta nuorempiin ovat junioripäällikön vastuulla.

Valmentajakerhojen tarkoituksena on koota isompi ryhmä valmentajia yhteen 2-4 kertaa vuodes7sa, mikä mahdollistaa myös avoimen keskustelun ja näkökulmien vaihtamisen valmentajien kesken. Valmentajakerhojen teemat vaihtelevat ja niistä vastaavat valmennus-, harraste -ja junioripäällikkö.

HARJOITUSTEN JA OTTELUIDEN SEURANTA

Tärkeä ja konkreettinen keino valmentajien osaamisen kehittymiselle on palautteen antaminen harjoituksista ja peleistä. Valmennuspäällikkö vastaa U12-U20 kilpajoukkueiden tutoroinnista, harrastepäällikkö U12-U17 harrastejoukkueiden tutoroinnista ja junioripäällikkö alle U11 ikäluokkien tutoroinnista. Lisäksi kaupunginosajoukkueilla on oma Tutor-vastaava. Valmentajien keskinäinen keskustelu harjoitus -ja pelitapahtumista on myös olennainen osa jokaisen kehittymistä.

ULKOPUOLISTEN KOULUTTAJIEN KOULUTUKSET

Tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan järjestetään koulutuksia seuran ulkopuolelta tulevien kouluttajien kautta. Hyvänä esimerkkinä toimii Aki Miettisen pitämä Luontaiset taipumukset -koulutus, joka on ollut toista vuotta KuPS ry:n koulutuskalenterissa.

PALLOLIITON SEURAKÄYNNIT

Palloliiton seurakäynnit tarjoavat sekä seuran työntekijöille, että kaikille seuran valmentajille mahdollisuuden kouluttautua ja lisätä osaamistaan.

FUTISVALMENTAJAN STARTTI JA IKÄVAIHEKOULUTKUKSET

Seura järjestää yhteistyössä Palloliiton kanssa vuosittain Futisvalmentajan startti -koulutuksen, sekä sitä jatkavat ikävaihekoulutukset. Koulutus on ensisijaisesti tarkoitettu seuran omille valmentajille. Pyrkimyksenä on, että kaikki seuran valmentajan olisivat käyneet startti -koulutuksen.

2. ULKOISET KOULUTUKSET

PALLOLIITON KOULUTUKSET

Seura kannustaa ja tukee valmentajia lisäämään osaamistaan Palloliiton koulutusputken kautta. Jokaisen valmentajan kohdalla tehdään seuran valmennuspäälliköiden johdolla arvio, mikä koulutus olisi hänelle sopiva paikka lisätä osaamista (klikkaa kuva isommaksi).

OTTELUIDEN SEURANTA

Jotta valmentajat pystyvät arvioimaan oman joukkueen sekä yksilöiden tasoa, tulisi valmentajien myös ajoittain seurata oman ikäluokan otteluita laajemmalla otteella, kuten:

• Ikäluokan maaottelut
  • Kansainväliset seuraottelut
  • Huuhkaja -ja aluejoukkuetapahtumat
  • Suomen parhaiden joukkueiden pelit

Otteluita seuraamalla tietoisuus ikäluokan laajemmasta tasosta lisääntyy ja mahdollistaa näin ollen realistisemman arvioinnin omasta joukkueesta ja sen yksilöistä.

3. KOULUTUSTEN VUOSIKELLO

FUTISVALMENTAJAN STARTTI
  1. Tammi-helmikuu (Kuopio, Varkaus, Siilinjärvi)
  2. Elo-syyskuu (Kuopio, Varkaus, Siilinjärvi)